Već duže od decenije kompanije koje rastu navikle su poslovati u relativno niskorizičnom okruženju. Kreditni gubici i gubici klijenata u tom su razdoblju bili izuzetno niski. Sada se nivoi rizika dramatično mijenjaju. U pojedinim industrijama visok rizik već je postala stvarna činjenica. To posebno vrijedi za potrošačku robu i ugostiteljstvo. U drugim industrijama, poput nekretnina i kod finansijskih usluga, rizik će rasti postepeno u zavisnosti od trajanja krize prouzročene koronavirusom.
Usudite se trgovati u nesigurnim vremenima
Sama nesigurnost doprinosi smanjenju poslovne aktivnosti, ali prestanak prodaje proizvoda i usluga iz straha od neplaćanja nije rješenje u aktuelnoj situaciji. Ekonomija može opstati samo ako poduzetnici, trgovci i potrošači nastave trgovati. To vrijedi za kompanije pojedinačno i za društvo u cjelini.
Kompanije se moraju brzo prilagoditi. Uspavana konkurentnost mora oživjeti tako da je potrebno naći način da se donose kreditne odluke u visokorizičnom okruženju.
Bisnode svjedoči smanjenju broja izvještaja s kreditnim informacijama u čitavoj Evropi, a istodobno dolazi do dramatičnog povećanja broja klijenata koji posebno na oprezu. Drugim riječima, naši klijenti trguju manje od uobičajenog s novim klijentima i posvećuju više vremena nadzoru postojećih klijenata. Kompanije koje su do prije nekoliko sedmica koristile visoke kreditne rejtinge kao jedinu mjeru za poslovanje, a niske kreditne rejtinge kao jedini razlog za propuštanje poslovnih mogućnosti, sada moraju revidirati svoje procese kreditnog odobrenja.
Kreditno izvještavanje omogućava stvaranje povjerenja i pokretač je poslovanja
Naša industrija odgovorna je za to da ne dođe do destimulisanja trgovanja. Ne želimo da dođe do nepotrebnog otklona u situaciji koja ima potencijala da se brzo razvije u globalnu recesiju. Naša je zadaća pružiti prave smjernice koje kompanijama omogućavaju da se upuste u međusobno poslovanje. Ne smijemo zaboraviti da je svrha kreditnih izvještaja i kreditnog rejtinga povećanje povjerenja i lakše trgovanje.
Kreditno izvještavanje zasniva se na istoriji podataka (poput godišnjih izvještaja) i podacima u stvarnom vremenu (poput obrazaca plaćanja). U našim se modelima istorija pregleda pojedinačnih kompanija nadopunjava makropodacima, industrijskim podacima i statističkim podacima iz velikog broja različitih izvora. Isto tako, bavimo se prediktivnim analitikama u kojima se analiziraju velike količine podataka kako bi se utvrdili opšti uzorci ponašanja u svrhu predviđanja ponašanja pojedinaca ili kompanija u budućnosti.
Kreditni rejting ili ocjena sam po sebi nije odluka. Radi se samo o jednom dijelu širih osnova za donošenje odluke. Tome dobavljači moraju dodati vlastite podatke, znanje i iskustvo o klijentima i potencijalnim klijentima.
Evo nekoliko savjeta kako donositi kreditne odluke u novom okruženju:
- Neka vas vode podaci. Koristite usluge kreditnog rejtinga koje su kombinacija istorije podataka specifičnih za nekog klijenta, zajedno s makro i industrijskim podacima, te prediktivnom analitikom za sortiranje i rangiranje klijenata, poput realnog nivoa rizika i poslovne vrijednosti.
- Vi najbolje poznajete svog klijenta. Upotrijebite to znanje. Činjenica da određeni klijent trenutno zaostaje s plaćanjem nužno ne znači da će obustaviti svoja plaćanja.
- Rangirajte kupce prema tome koliko ih želite zadržati i budite otvoreni za razgovore o rješenjima problema ako ih imaju. Budite fleksibilni u situacijama kada su u pitanju količine narudžbi i uslovi kreditiranja prema klijentima koji imaju poteškoća. Pokušajte biti čvrsti i nepopustljivi prema klijentima koji solidno posluju i likvidni su, a pokušavaju iskoristiti situaciju s koronavirusom kako bi isposlovali bolje uslove.
- Prije stupanja u nove poslovne odnose s klijentima u izloženim industrijama pažljivo razmislite i provjerite u kreditnim izvještajima jesu li imali problema i prije krize uzrokovane koronavirusom. Raspravite s njima o situaciji. Rizikom se ipak može upravljati.
- Pratite kako su formirane različite mjere državne pomoći. One mogu smanjiti vaš rizik do prihvatljive mjere kao dobavljača kod pojedinih klijenata.
Poslovanje je moguće čak i u trenucima najvišeg rizika. Važno je da imate pri ruci razvijenije strategije za procjenu rizika i bolje alati, kada klijenti žele raspravljati o uslovima.
Magnus Silfverberg, izvršni direktor kompanije Bisnode