Podijelite na društvenim mrežama
Pomozite prijateljima saznati nešto novo
Koherentnost je posebno važna u kriznim vremenima. "Kriza će se jednom završiti, a crna mrlja na reputaciji kompanije ostaće zauvijek. U konačnici, isplati se biti usklađen“, rekao je Marko Srabotnik, šef analitike i poslovnog savjetovanja za Bisnode Jugozapadnu Evropu, uintrevjuu za slovenački Finance, na temu upravljanju integritetom kompanije i doprinosi li uspjehu i rastu kompanije.
Koncept usklađenosti obuhvata zakonske propise, etičke standarde, dobre prakse itd. To znači da se pojedinci u kompaniji pridržavaju pravila i vrijednosti kompanije i zakona. Pravila mogu biti zakonski napisana ili mogu biti nepisana pravila koja se primjenjuju u određenom poslovnom okruženju. Na primjer, u Evropi pravnici moraju obaviti puno posla prilikom zaključivanja ugovora, pokušavajući formulisati svaki dio sporazuma na ugovornoj osnovi. U nekim drugim zemljama, uključujući SAD, dovoljno je rukovanje, što se smatra potpisivanjem ugovora.
Prvi razlog je ukoliko je u pitanju izuzetno izvozno orijentirana zemlja. U inostranstvu, osim informacija o poslovanju, potencijalni partneri očekuju i program usklađenosti, kojim žele upoznati vrijednosti i način na koji kompanija posluje ili je u skladu s njihovim. Održivi razvoj će takođe ući kao vrlo jaka komponenta.
Regulisana tržišta podliježu kaznama u slučaju kršenja odredbi o poštivanju propisa (Zakon o sprječavanju pranja novca i financiranja terorizma), a bilo koja kompanija može pretrpjeti nenadoknadivu štetu kao posljedicu nedosljednih ili neetičnih radnji u smislu okaljanog ugleda kompanije i pojedinaca koji je vode. Sa stanovišta operativnog dijela kompanije, moramo znati da korporativno upravljanje u našoj regiji nije na takvom nivou kao na Zapadu, te stoga moramo graditi ovu kulturu. Biti dosljedan ispod crte se isplati.
Već je Warren Buffett rekao da svoju reputaciju gradite za 20 godina i možete je uništiti za pet minuta. Nalazi pokazuju da mlađe generacije žele djelovati u okruženju koje je koherentno, etično i održivo. Ljudi će zasigurno biti sve više posvećeni tome kada budu tražili svog budućeg poslodavca. Čak i iskusni menadžer koji se želi etablirati, teško da će izabrati onoga koji bi mogao oštetiti njegovu ličnu reputaciju i karijeru.
O tome je potrebno početi razmišljati na samom početku stvaranja kompanije, iako je to u praksi vrlo teško. Znamo da pred kompanijom postoje još izazovi i problemi u početnoj fazi, ali poduzetnik prvo mora definirati koje će vrijednosti gajiti. Korak po korak, potrebno je graditi poslovanje na vrijednostima kompanije i istovremeno razmišljati o uspostavljanju programa usklađenosti, najkasnije kada kompanija preraste nivo startupa, možda čak posluje u inostranstvu ili zapošljava blizu 50 zaposlenih. Međutim, određena ulaganja su takođe povezana s tim.
Troškovi su povezani sa upravljanjem rizikom i samim programom usklađenosti. Kompanije se suočavaju sa različitim rizicima. Prije nego što započnu posao s novim partnerom, hitno moraju proći temeljitu inspekciju. U Sloveniji je, na primjer, malo lakše, u inostranstvu je teže. Važno je znati koji je kapital ili vlasničko porijeklo kompanije, ko je krajnji vlasnik, potrebno je pratiti šta će kupac raditi s vašim proizvodom. Ako to ne uspostavite s novim partnerima, vi ste kao kompanija nepotrebno izloženi većem riziku. Međutim, troškovi se mogu i umnožiti.
Sada je još važnije da kompanije izvrše dodatna ulaganja. Vjerovatno se svi sjećamo brzog naručivanja zaštitne opreme od početka epidemije, kada su greške činile i državne službe ovlaštene za naručivanje, kada nisu provjerile dobavljača opreme. Stalni partneri moraju se nadgledati tokom perioda ekonomskog rasta, a velika revizija mora se izvršiti u slučaju velikih promjena ili barem jednom godišnje. Međutim, u kriznim vremenima potrebna je redovna komunikacija s partnerima, čak i na sedmičnoj osnovi. Istorijski gledano, u kriznim vremenima ima više rizika i prevara upravo zbog brzih odluka kompanija.
U svakom slučaju, bilo koji partner sa, recimo, sjevera ili zapada Evrope pitaće poduzetnika da li ima etički kodeks koji su principi poslovanja. Kompanije u inostranstvu će biti sposobne puno lakše predstaviti svoje poslovne vrijednosti i svoj kodeks ponašanja partnerima. To je posebno važno ako kompanija ulazi u veću grupu, recimo u automobilskoj ili farmaceutskoj industriji.
Marko Srabotnik
voditelj analitike i poslovnog savjetovanja za Bisnode Jugozapadno tržište